PRESENTACIÓ DE LA MATÈRIA COMUNA
Curs 2014-2015
1r d'ESO
Matèria: Llengua Catalana i Literatura Curs: 1r ESO
Professor/a: Eni Pradas Caulín
Anual ■ Trimestral 1r 0 2n0 3r0
Continguts:
1) ÚS I COMUNICACIÓ
-Els elements de la comunicació
-La descripció
-La llengua literària
-La conversa
2) ESTUDI DE LA LLENGUA
-Els sons vocàlics.
-La síl·laba i el diftong.
-L’accentuació.
-L’accent diacrític i la dièresi.
-L’estructura de la paraula.
-Els determinants.
3) LECTURA
- Lectures a partir d’un text i activitats de comprensió i expressió vinculades al
- Dictats preparats.
Material didàctic i complementari:
-Llibre de text: Llengua Catalana i Literatura. 1r ESO. Connecta 2.0. Editorial
-Llibres de lectura obligatòria:
• CASALS, Pere; Enigma a Internet. Ed. Barcanova
• TAZAWA Ko; En Yu I en Kei tornen al Japó. Ed. La Galera
- Dossier o carpeta (amb fundes de plàstic mida foli ) amb fulls en blanc o
quadriculats on anotar els apunts del curs, les activitats de classe o de casa i
guardar les fotocòpies donades.
- Bolígrafs: blau, negre i vermell / llapis, goma, clips.
- Diccionari de català (de secundària) i altres diccionaris bilingües (en funció del
país d’origen de l’alumne/a).
Criteris d’avaluació i de recuperació:
NOTA TRIMESTRAL
Procediments
• Resultat de les proves, una per cada unitat.
• Prova de lectura.
• La presentació del dossier amb totes les activitats fetes a
classe i a casa.
• Activitats de producció de textos escrits i orals de
tipologia diversa.
• Treball al voltant del llibre de lectura.
• Dictats.
• Ús del català oral en les interaccions comunicatives.
• Regularitat en la realització dels deures i activitats tant a
l’aula com a casa.
• Interès per l’assignatura i esforç diari per millorar.
• Assistència, puntualitat, participació activa a classe i
respecte pels companys i la professora.
Observacions:
És obligatori portar el llibre de text i tot el material demanat, tant el
material didàctic com el material fungible. Quatre faltes de material –com
quatre faltes de deures– suposa 1 punt menys a l’avaluació.
Per aprovar l’assignatura és indispensable lliurar el
dossier el dia indicat pel professor. El dossier ha de tenir
una portada, un índex amb els continguts anotats, tots els
fulls numerats i una contraportada.
Igualment cal lliurar els treballs demanats en la data fixada. No
s’acceptaran treballs fora de termini. La lectura dels llibres programats
és obligatòria.
Qualsevol escrit presentat tindrà reduïda la qualificació en 0,1 punt per
cada incorrecció ortogràfica, gramatical o de propietat lèxica, fins a un
màxim de 1 punts, en el cas de controls i treballs escrits.
Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi,
com a mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el
tercer. Si no aprova el curs, l’alumne haurà de presentar-se a una prova
extraordinària de recuperació al mes de juny, on s’examinarà tan sols de
les avaluacions suspeses. La nota màxima que s’obtindrà en aquesta
prova serà un suficient (5). Al setembre s’haurà d’avaluar de tot el curs i
presentar un quadern d’estiu.
_______________________________________________________
2n d'ESO A/B/C/X
Nom del professor/a que l’imparteix: Marta Rovira Sans
Temari:
Dimensió Comunicativa
- Comprensió, interpretació i producció de textos orals i escrits de la vida
quotidiana i acadèmica: la notícia, el debat oral, el text argumentatiu, el text
explicatiu, instructiu, predictiu, narratiu, el text poètic, etc.
- La redacció, la revisió i la correcció de textos. L’ús dels diccionaris i el corrector
informàtic.
- Revisió i ampliació de qüestions bàsiques d’ortografia i puntuació. Els sons
consonàntics i les grafies: oclusius, fricatius, africats, nasals, laterals i vibrants.
- L’apòstrof i la contracció.
- Les relacions de significat: mots polisèmics, homònims, sinònims, antònims,
hiperònims i hipònims. La precisió lèxica i el sentit figurat.
- Aprofundiment en el coneixement de les categories lèxiques, en el verb
especialment.
- Els pronoms i la cohesió textual. Tipus de pronoms
- L’adverbi. Tipus d’adverbis
- Revisió i ampliació de l’anàlisi de l’oració simple: els tipus de sintagmes i els
complements del verb.
Dimensió literària
- Els gèneres literaris: revisió i ampliació dels conceptes de narrativa i poesia.
- El gènere narratiu: la rondalla
- El gènere poètic. Introducció a la mètrica, les figures literàries, l’anàlisi i el
comentari de textos poètics.
Dimensió plurilingüe i intercultural
- La diversitat lingüística i cultural al món actual.
- Paraules immigrants: estudiarem paraules del lèxic català procedents de llengües
diverses.
Material didàctic:
- Llibre de text MARTÍN, Núria: Llengua catalana i literatura 2n ESO 2.0
Connecta. Ed. Cruïlla. ISBN 9788466128872
- Llibres de lectura:
- BURGAS, Àngel; L’anticlub. Ed. La Galera. ISBN 9788424695354
- LIENAS, Gemma; Cul de sac. Ed. Estrella Polar. Col·lecció L'Odissea. ISBN 978-84-
9932-250-6
Material fungible complementari:
- Un quadern d’anelles, plastificadors, bolígrafs, folis en blanc...
Criteris d’avaluació i recuperació:
-Resultat de les proves: de
dues per trimestre
-Prova de lectura.
-Deures i treballs i si
s’escau presentació del
dossier.
Nota trimestral
-Treballs de redacció de
textos.
-Dictats.
-Ús del català oral en les
interaccions comunicatives.
-Regularitat en els
deures.
-Interès per l’assignatura.
-Participació activa i
respecte als companys.
- Esforç per millorar.
L’avaluació serà sumativa (es tindrà en compte el progrés de l’alumne) i contínua.
La nota final de trimestre es decidirà a partir dels criteris següents:
Proves 60% Treballs 30% Actitud 10%
Els continguts i l’expressió escrita es valoraran de manera conjunta.
Es descomptarà 0,1 per error tant en els treballs com en els exàmens. Es podrà
penalitzar fins a 3 punts. Aquests criteris per les errades seran revisables a posteriori,
segons es cregui convenient.
La nota final es farà amb la mitjana dels tres trimestres. Per considerar el curs aprovat
caldrà que, com a mínim, hi hagi dos trimestres aprovats, un dels quals ha de ser el
tercer i que la nota mitjana sigui igual o superior a 5.
RECUPERACIÓ
L’alumne s’examinarà pel juny tan sols de les avaluacions suspeses i al setembre de tot
el curs.
Els quadernets de treball de l’estiu es continuaran demanant i comptaran en la nota de
recuperació de setembre un 20% i la prova un 80%.
2n d'ESO D/E
Professora: M. Antònia Dalmau
Temari:
Dimensió Comunicativa
- Comprensió, interpretació i producció de textos orals i escrits de la vida
quotidiana i acadèmica: el text expositiu,el text argumentatiu, el text instructiu i
el text narratiu.
- La redacció, la revisió i la correcció de textos. L’ús dels diccionaris i el corrector
informàtic.
- Revisió i ampliació de qüestions bàsiques d’ortografia i puntuació.
- Lèxic: camps semàntics, antònims, sinònims, homònims, hipònims...
- Aprofundiment en el coneixement de les categories lèxiques, en el verb
especialment.
- Revisió i ampliació de l’anàlisi de l’oració simple: els tipus de sintagmes i els
complements del verb.
Dimensió literària
- Els gèneres literaris: revisió i ampliació dels conceptes de narrativa, poesia i
teatre.
- El gènere narratiu: la llegenda.
Material didàctic:
- Llibre de text:
Llengua catalana i literatura Ed.Cruilla.
- Llibres de lectura:
BURGAS, Àngel: L’anticlub. Ed. La Galera
LIENAS, Gemma: Cul de sac, L’Odissea
- Dossier de textos.
- Diccionari de català (de secundària )
- Altres diccionaris bilingües (en funció del país d’origen de l’alumne/a).
- Material fungible complementari:
- Fulls de paper microperforats.
- Carpeta classificadora /carpeta individual.
- Fundes de plàstic mida foli
- Bolígrafs blau, negre i vermell.
- Típpex de cinta.
Criteris d’avaluació i recuperació:
Nota trimestral
-Resultat de les proves:
una per a cada unitat.
-Prova de lectura.
-Presentació obligatòria
del dossier i del quadern
de suport al final del
trimestre.
-Treballs de redacción de
textos.
-Treball del llibre de
lectura.
-Dictats.
-Ús del català oral
en les interaccions
comunicatives.
L’avaluació serà sumativa (es tindrà en compte el progrés de l’alumne) i contínua.
La nota final de trimestre es decidirà a partir dels criteris següents:
Proves 50% Treballs 40% Actitud 10%
Els continguts i l’expressió escrita es valoraran de manera conjunta.
Es descomptarà 0,1 per error tant en els treballs com en els exàmens. Es podrà
penalitzar fins a 3 punts. Aquests criteris per les errades seran revisables a posteriori,
segons es cregui convenient.
La nota final es farà amb la mitjana dels tres trimestres. Per considerar el curs aprovat
caldrà que, com a mínim, hi hagi dos trimestres aprovats, un dels quals ha de ser el
tercer i que la nota mitjana sigui igual o superior a 5.
RECUPERACIÓ
L’alumne s’examinarà al juny tan sols de les avaluacions suspeses i al setembre de tot el
curs.
Els quadernets de treball de l’estiu es continuaran demanant i comptaran en la nota de
recuperació de setembre un 20% i la prova un 80%.
Observacions:
És molt important portar tot el material demanat, tant el material didàctic com el
material fungible, ja que quatre faltes de material –com quatre faltes de deures- suposa 1
punt menys a l’avaluació.
Per aprovar l’assignatura és indispensable lliurar el dossier i el quadern de suport
el dia de l’examen. Igualment cal lliurar el treball del llibre de lectura en la data fixada.
No s’acceptaran treballs fora de termini.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
3r d'ESO
3r d'ESO A/B
Professor Josep Ramon Llaó
Assignatura: Llengua i Literatura Catalana Anual Curs: 3r ESO
CONTINGUTS:
1) TEXT I COMUNICACIÓ
- El reportatge.
- L’entrevista.
- Els gèneres informatius.
- La descripció i la narració.
- La poesia.
- El text teatral.
2) ESTUDI DE LA LLENGUA
Morfosintaxi
- Les categories gramaticals.
- Els sintagmes i els determinants.
- El sintagma verbal.
- L’oració i els complements verbals.
- Els pronoms personals febles.
- Introducció a l’oració composta.
Lèxic
- La derivació.
- La composició de mots.
- Les abreviacions
- La polisèmia, l’homonímia i la sinonímia.
- Els camps semàntics.
- Comparacions, locucions, frases fetes i refranys.
- Manlleus, neologismes i barbarismes.
Ortografia
- Repàs d’ortografia (la síl.laba, el díftong, l’accentuació,...)
3) LITERATURA
- Lectura i comentari de textos representatius d’autors clàssics de la
literatura catalana des de Ramon Llull a Àngel Guimerà.
Material didàctic i complementari:
Quadern de treball: Aplica’t. Llengua catalana i literatura 3r ESO, Ed.
Teide.
Dossier plastificat amb fulls en blanc o quadriculats on guardar els apunts
del curs, les activitats de classe o de casa i les fotocòpies donades.
Lectures obligatòries:
-1r trimestre: SIERRA, Jordi; Camps de maduixes. Editorial Cruïlla.
-2n trimestre: LIENAS, Gemma; Diari vermell de Carlota. Editorial
Empúries.
Criteris d’avaluació i de recuperació:
NOTA TRIMESTRAL
Continguts
60 %
Procediments
30%
Actitud
10%
- Resultat de les proves de llengua i literatura i de les
lectures obligatòries (mínim dos per trimestre).
- Presentació obligatòria de totes les activitats del quadern
Aplica’t. Es demanarà com a mínim un cop per trimestre.
- La presentació del dossier amb totes les activitats fetes a
classe i a casa.
- La realització de les activitats de producció de textos
escrits i orals de tipologia diversa proposats pel professor.
- Ús del català oral en les interaccions comunicatives.
- Regularitat en la realització dels deures i activitats tant a
l’aula com a casa.
- Interès per l’assignatura i esforç diari per millorar.
- Assistència, puntualitat i participació activa a classe i
respecte pels companys i la professora.
MOLT IMPORTANT:
Qualsevol escrit presentat tindrà reduïda la qualificació en 0,1 punt per
cada incorrecció ortogràfica, gramatical o de propietat lèxica, fins a un
màxim de 3 punts, en el cas de controls i treballs escrits.
Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi,
com a mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el tercer
trimestre. Si no és aquest el cas, l’alumne haurà de presentar-se a una prova
extraordinària de recuperació durant el mes de juny. L’alumne s’examinarà
tan sols de les avaluacions suspeses. La nota màxima que s’obtindrà en
aquesta prova serà un suficient (5). Al setembre s’haurà d’avaluar de tot el
curs i haurà de presentar un quadern d’estiu.
- Aquells alumnes que tinguin pendent la matèria de llengua del curs
anterior, podran recuperar-la si aproven tot el curs. La nota es posarà al
final de curs.
-----------------------------
2n d'ESO C
Professora: Neus Moliné Canals
Assignatura: Llengua i Literatura Catalana Anual
Curs: 3r C ESO
CONTINGUTS:
1) TEXT I COMUNICACIÓ
- El reportatge.
- L’entrevista.
- Els gèneres informatius.
- La descripció i la narració.
- La poesia.
- El text teatral.
2) ESTUDI DE LA LLENGUA
Morfosintaxi
- Les categories gramaticals.
- Els sintagmes i els determinants.
- El sintagma verbal.
- L’oració i els complements verbals.
- Els pronoms personals febles.
- Introducció a l’oració composta.
Lèxic
- La derivació.
- La composició de mots.
- Les abreviacions
- La polisèmia, l’homonímia i la sinonímia.
- Els camps semàntics.
- Comparacions, locucions, frases fetes i refranys.
Ortografia
- Repàs d’ortografia (la síl.laba, el díftong, l’accentuació,...)
Material didàctic i complementari:
Quadern de treball: Aplica’t. Llengua catalana i literatura 3r ESO, Ed.
Teide.
Bloc de l’aula: http://ensenyarllengua.blogspot.com.es
Dossier plastificat amb fulls en blanc o quadriculats on guardar els apunts
del curs, les activitats de classe o de casa i les fotocòpies donades.
Lectures obligatòries:
-1r trimestre: SIERRA, Jordi; Camps de maduixes. Editorial Cruïlla.
-2n trimestre: LIENAS, Gemma; Diari vermell de Carlota. Editorial
Empúries.
Criteris d’avaluació i de recuperació:
NOTA TRIMESTRAL
Continguts
60 %
Procediments
30%
Actitud
10%
- Resultat de les proves de llengua i literatura i de les
lectures obligatòries (mínim dos per trimestre).
- Presentació obligatòria de totes les activitats del quadern
Aplica’t. Es demanarà com a mínim un cop per trimestre.
- La presentació del dossier amb totes les activitats fetes
a classe i a casa (dictats, treball al voltant del llibre de
lectura...).
- La realització de les activitats de producció de textos
escrits i orals de tipologia diversa proposats per la
professora.
- Ús del català oral en les interaccions comunicatives.
- Regularitat en la realització dels deures i activitats tant a
l’aula com a casa.
- Interès per l’assignatura i esforç diari per millorar.
- Assistència, puntualitat i participació activa a classe i
respecte pels companys i la professora.
MOLT IMPORTANT:
Qualsevol escrit presentat tindrà reduïda la qualificació en 0,1 punt per
cada incorrecció ortogràfica, gramatical o de propietat lèxica, fins a un
màxim de 3 punts, en el cas de controls i treballs escrits.
Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi,
com a mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el tercer
trimestre. Si no és aquest el cas, l’alumne haurà de presentar-se a una prova
extraordinària de recuperació durant el mes de juny. L’alumne s’examinarà
tan sols de les avaluacions suspeses. La nota màxima que s’obtindrà en
aquesta prova serà un suficient (5). Al setembre s’haurà d’avaluar de tot el
curs i haurà de presentar un quadern d’estiu.
- Aquells alumnes que tinguin pendent la matèria de llengua del curs
anterior, podran recuperar-la si aproven tot el curs. La nota es posarà al
final de curs.
--------------------------
3r d'ESO X
Professora: Eni Pradas Caulín
Assignatura: Llengua i Literatura Catalana Anual Curs: 3r ESO
CONTINGUTS:
1) TEXT I COMUNICACIÓ
- El reportatge.
- L’entrevista.
- Els gèneres informatius.
- La descripció i la narració.
- La poesia.
- El text teatral.
2) ESTUDI DE LA LLENGUA
Morfosintaxi
- Les categories gramaticals.
- Els sintagmes i els determinants.
- El sintagma verbal.
- L’oració i els complements verbals.
- Els pronoms personals febles.
- Introducció a l’oració composta.
Lèxic
- La derivació.
- La composició de mots.
- Les abreviacions
- La polisèmia, l’homonímia i la sinonímia.
- Els camps semàntics.
- Comparacions, locucions, frases fetes i refranys.
- Manlleus, neologismes i barbarismes.
Ortografia
- Repàs d’ortografia (la síl.laba, el diftong, l’accentuació, interferències català-castellà)
3) LITERATURA
- Lectura i comentari de textos representatius d’autors clàssics de la literatura catalana
des de Ramon Llull a Àngel Guimerà.
Material didàctic i complementari:
-Quadern de treball: Aplica’t. Llengua catalana i literatura 3r ESO, Ed. Teide.
- Digital Text (plataforma eleven) Llengua catalana i literatura 3r ESO
- Dossier o carpeta (amb fundes de plàstic mida foli ) amb fulls en blanc o quadriculats
on anotar els apunts del curs, les activitats de classe o de casa i guardar les fotocòpies
donades.
- Bolígrafs: blau, negre i vermell / llapis, goma, clips.
- Diccionari de català (de secundària) i altres diccionaris bilingües (en funció del país
d’origen de l’alumne/a).
Lectures obligatòries:
-1r trimestre: SIERRA, Jordi; Camps de maduixes. Editorial Cruïlla.
-2n trimestre: LIENAS, Gemma; Diari vermell de Carlota. Editorial Empúries.
Criteris d’avaluació i de recuperació:
NOTA TRIMESTRAL
Continguts
70 %
Procediments
20%
Actitud
10%
-Resultat de les proves de llengua i literatura i de les lectures
obligatòries (mínim dos per trimestre).
- Presentació obligatòria de totes les activitats del quadern Aplica’t. Es
revisarà periòdicament.
- La presentació del dossier amb totes les activitats fetes a classe i a casa
(dictats, treball al voltant del llibre de lectura, etc.).
- La realització de les activitats de producció de textos escrits i orals de
tipologia diversa proposats per la professora.
- Ús del català oral en les interaccions comunicatives.
- Regularitat en la realització dels deures i activitats tant a l’aula com a
casa.
- Interès per l’assignatura i esforç diari per millorar.
- Assistència, puntualitat i participació activa a classe i respecte pels
companys i la professora.
MOLT IMPORTANT:
Per aprovar l’assignatura és indispensable lliurar el dossier el
dia indicat pel professor. El dossier ha de tenir una portada, un
índex amb els continguts anotats, tots els fulls numerats i una
contraportada.
Qualsevol escrit presentat tindrà reduïda la qualificació en 0,1 punt per cada
incorrecció ortogràfica, gramatical o de propietat lèxica, fins a un màxim de 3
punts, en el cas de controls i treballs escrits.
Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi, com a
mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el tercer trimestre. Si
suspèn, l’alumne haurà de presentar-se a una prova extraordinària de recuperació
durant el mes de juny. L’alumne s’examinarà tan sols de les avaluacions
suspeses. La nota màxima que s’obtindrà en aquesta prova serà un suficient (5).
Al setembre s’haurà d’avaluar de tot el curs i haurà de presentar un quadern
d’estiu.
Aquells alumnes que tinguin pendent la matèria de llengua del curs anterior,
podran recuperar-la si aproven tot el curs. La nota es posarà al final de curs.
------------------------------------------------------------------------------------------
4t d'ESO
4t d'ESO A/B
Professora: M. Antònia Dalmau
CONTINGUTS
GRAMÀTICA DE LA LLENGUA
• Morfosintaxi:
1.Els verbs irregulars. Les perífrasis verbals. Oracions
exhortatives. Usos verbals erronis.
2. El subjecte i els complements verbals
3. Anàlisi sintàctica de l’oració simple
4. Els pronoms febles
5. L’oració composta: coordinada, juxtaposada i subordinada
• Correcció (exercicis de consolidació ortogràfica, morfològica i
lèxica).
LITERATURA (NOMS PROPIS)
• Lectura i comentari de textos significatius i representatius d’alguns
dels clàssics de la literatura catalana:
1. El Modernisme. Víctor Català. Santiago Rusiñol.
2. El Noucentisme. Eugeni d’Ors. Josep Carner.
3. L’Avantguardisme. Joan Salvat Papasseit. J. V. Foix.
4. Literatura d’entreguerres. Josep M. de Sagarra. Josep Pla.
5. Poesia de postguerra. Salvador Espriu. Pere Quart.
6. Novel.la. Mercè Rodoreda. Llorenç Villalonga.
7. Narrativa. Pere Calders. M. de Pedrolo.
8. Poesia de postguerra. Gabriel Ferrater. V. A. Estellés
MATERIAL
Llibre de text:
Quadern de suport del llibre digital Aplica’t . Llengua catalana, .4t
ESO. Ed Teide.
Llibreta on anotar els apunts del curs, les activitats de classe o de casa i
guardar les fotocòpies donades.
Llibres de lectura obligatòria:
*1r trimestre: RIBERA, J; MARTÍN, A. No demanis llobarro fora de
temporada. Ed. Columna.
*2n trimestre: COLLINS, Suzanne; Els Jocs de la Fam. Ed. La Butxaca.
CRITERIS D’AVALUACIÓ I RECUPERACIÓ :
- Es demanarà el quadern Aplica’t de l’alumne/a amb totes les activitats
completes com a mínim una vegada cada trimestre.
- La nota final es farà amb la mitjana dels tres trimestres. Per considerar
el curs aprovat caldrà tenir, com a mínim, dos trimestres aprovats, un dels
quals ha de ser el tercer i que la nota mitjana sigui igual o superior a 5.
- Hi haurà un examen de recuperació durant el mes de juny dels
trimestres suspesos.L’alumne s’examinarà pel juny tan sols de les
avaluacions suspeses. Al setembre s’haurà d’avaluar de tot el curs i haurà
de presentar un quadern d’estiu. El quadern d’estiu comptarà en la nota
de recuperació de setembre un 40% i la prova un 60%. Els alumnes que
no hagin entregat la feina feta hauran de treure un 6 o més d’un 6 en
l’examen per a poder aprovar
- Aquells alumnes que tinguin pendent la matèria de llengua del curs
anterior, podran recuperar-la si aproven tot el curs. La nota es posarà al
final de curs.
- A l’hora d’avaluar trimestralment es tindrà en compte els següents
elements:
o Exàmens de llengua i literatura i de les lectures obligatòries
(mínim dos per trimestre).
o Presentació obligatòria de totes les activitats del quadern
Aplica’t.
o Presentació de tots els dictats, activitats entorn de les
lectures obligatòries i treballs demanats.
o Actitud: regularitat en la realització dels deures, interès per
la matèria, assistència i participació activa a classe, respecte
per les persones i esforç per millorar.
MOLT IMPORTANT:
- Es descomptarà 0,1 per error tant en els treballs com en els exàmens. Es
podrà penalitzar fins a 4 punts.
- Es descomptarà 0,1 per activitat incompleta, no realitzada o mal
corregida del quadern de treball Aplica’t. Aquesta nota es restarà
directament de la nota trimestral.
-------------------------
4t d'ESO C
Professora: M. Antònia Dalmau
CONTINGUTS
GRAMÀTICA DE LA LLENGUA
• Morfosintaxi:
1.Els verbs irregulars. Les perífrasis verbals. Oracions
exhortatives. Usos verbals erronis.
2. El subjecte i els complements verbals
3. Anàlisi sintàctica de l’oració simple
4. Els pronoms febles
• Correcció (exercicis de consolidació ortogràfica, morfològica i
lèxica).
LITERATURA (NOMS PROPIS)
• Lectura i comentari de textos significatius i representatius d’alguns
autors clàssics de la literatura catalana des del Modernisme a la
Poesia de postguerra.
MATERIAL
Llibre de text:
Quadern de suport del llibre digital Aplica’t . Llengua catalana, .4t
ESO. Ed Teide.
Llibreta on anotar els apunts del curs, les activitats de classe o de casa i
guardar les fotocòpies donades.
Llibres de lectura obligatòria:
*1r trimestre: RIBERA, J; MARTÍN, A. No demanis llobarro fora de
temporada. Ed. Columna.
*2n trimestre: COLLINS, Suzanne; Els Jocs de la Fam. Ed. La Butxaca.
CRITERIS D’AVALUACIÓ I RECUPERACIÓ :
- Es demanarà el quadern Aplica’t de l’alumne/a amb totes les activitats
completes com a mínim una vegada cada trimestre.
- La nota final es farà amb la mitjana dels tres trimestres. Per considerar
el curs aprovat caldrà tenir, com a mínim, dos trimestres aprovats, un dels
quals ha de ser el tercer i que la nota mitjana sigui igual o superior a 5.
- Hi haurà un examen de recuperació durant el mes de juny dels
trimestres suspesos.L’alumne s’examinarà pel juny tan sols de les
avaluacions suspeses. Al setembre s’haurà d’avaluar de tot el curs i haurà
de presentar un quadern d’estiu. El quadern d’estiu comptarà en la nota
de recuperació de setembre un 40% i la prova un 60%. Els alumnes que
no hagin entregat la feina feta hauran de treure un 6 o més d’un 6 en
l’examen per a poder aprovar
- Aquells alumnes que tinguin pendent la matèria de llengua del curs
anterior, podran recuperar-la si aproven tot el curs. La nota es posarà al
final de curs.
- A l’hora d’avaluar trimestralment es tindrà en compte els següents
elements:
o Exàmens de llengua i literatura i de les lectures obligatòries
(mínim dos per trimestre).
o Presentació obligatòria de totes les activitats del quadern
Aplica’t.
o Presentació de tots els dictats, activitats entorn de les
lectures obligatòries i treballs demanats.
o Actitud: regularitat en la realització dels deures, interès per
la matèria, assistència i participació activa a classe, respecte
per les persones i esforç per millorar.
MOLT IMPORTANT:
- Es descomptarà 0,1 per error tant en els treballs com en els exàmens. Es
podrà penalitzar fins a 4 punts.
- Es descomptarà 0,1 per activitat incompleta, no realitzada o mal
corregida del quadern de treball Aplica’t. Aquesta nota es restarà
directament de la nota trimestral.
--------------------------
FRANCÈS 4t
estrangeres
Assignatura: Llengua francesa Curs: 4t ESO
Anual 0 Trimestral 1r 0 2n0 3r0
Temari:
Unitat 0
CONTINGUTS
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA
LÈXIC
ASPECTES SOCIOCULTURALS
Unitat 1
CONTINGUTS
ASPECTES COMUNICATIUS
Dir la llengua que es parla, la nacionalitat, identificar un objecte o una
persona.
La interrogació, els verb parler et être.
Les llengües, les nacionalitats, els nombres.
La llengua i la cultura franceses.
Saludar i acomiadar-se, preguntar i dir el seu nom, lletrejar, dir el lloc
on viu, preguntar i dir una adreça, comptar fins a 31, dir l’edat i el dia de
l’aniversari..
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
Els pronoms personals, la preposició à, els articles indefinits: un, une, des, la
formació del plural, verbs habiter et avoir, el so [t], el so [ʃ].
LÈXIC
Els nombres del 0 al 31, els mesos de l’any, les estacions de l’any, els
animals de companyia.
ASPECTES SOCIOCULTURALS
Salutacions: com adreçar-se a les diverses persones, les ciutats
franceses, els animals de companyia.
Unitat 2
CONTINGUTS
ASPECTES COMUNICATIUS
Presentar la família, comptar fins a 69, descriure la personalitat d’algú,
descriure persones, descriure la família.
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
Els determinants possessius de primera persona del singular, els adjectius
qualificatius;gènere i nombre, la forma negativa, els adverbis très i assez,
els verbs être et s’appeler, els accents: grafies dels sons [e] é, [ε] è, [s] ç,
discriminació dels sons [ ] / [ ].
LÈXIC
ASPECTES SOCIOCULTURALS
Els nombres del 31 al 69, la família, adjectius per a descriure la
personalitat, adjectius per a descriure l’aparença física.
La família.
Unitat 3
CONTINGUTS
ASPECTES COMUNICATIUS
Parlar del material escolar, demanar alguna cosa i respondre, donar
l’opinió sobre les assignatures de l’escola, demanar i dir l’hora, parlar de
l’horari.
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Els adjectius de color i les seves concordances, la negació, els articles
definits: le/la/l’ (vocal o hac muda) /les, el pronom on, el present dels verbs
del primer grup, -e, el mode imperatiu, la diferència entre els sons: Je [ʒ],
j’ai [ʒε], j’aime [ʒεm], el so [k].
El material escolar, els colors, les assignatures, les opinions, els dies de
la setmana.
Unitat 4
CONTINGUTS
ASPECTES COMUNICATIUS
Parlar dels esports, dir el que agrada fer, dir el que és vol ser en el futur,
dir el lloc on es va, parlar de les activitats que es fan.
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
La preposició de: de + le = du/de + la = de la / de + l’ = de l’, els connectors: et
i mais, el nom (gènere): invariable (journaliste); -euse (chanteur/chanteuse); -
trice (acteur/actrice); -ne (mécanicien/mécanicienne) ; -e (avocat/avocate), aller
+ à : à + le = au/à + la = à la, els verbs faire et aller, discriminació dels sons [b]
i [v].
LÈXIC
ASPECTES SOCIOCULTURALS
Els esports, les activitats de lleure, les professions.
Els joves i les seves activitats de lleure, el Club de Joves.
Unitat 5
CONTINGUTS
ASPECTES COMUNICATIUS
Demanar/oferir alguna cosa per beure, comptar fins a 100, demanar
aliments, parlar de menjar, demanar alguna cosa per beure o per
menjar, parlar d’accions futures, parlar dels àpats.
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
Els articles partitius: du, de l’, de la, des, la interrogació: entonació, paraules
interrogatives: combien, comment, qu’est-ce que, el futur pròxim: aller +
infinitiu, el verb prendre, discriminació dels sons [y] / [u].
LÈXIC
ASPECTES SOCIOCULTURALS
Els nombres del 70 al 100, els aliments i les begudes, embalatges i
mesures, els àpats, els moments del dia.
La cortesia, l’alimentació dels joves, les festes i les tradicions franceses.
Unitat 6
CONTINGUTS
ASPECTES COMUNICATIUS
Parlar del clima, dir el lloc on es viu o on viuen els altres, descriure la
casa / el pis on es viu, descriure la pròpia habitació o una altra.
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
Les preposicions de lloc: à + ciutat, en + país femení, au + país masculí, aux
+ país masculí plural. els determinants possessius, les preposicions i els
adverbis de lloc, revisió dels verbs del primer grup, el so [œ].
LÈXIC
ASPECTES SOCIOCULTURALS
El clima, l’habitatge, les parts de la casa, els objectes d’una habitació.
La francofonia, l’habitatge, els centres d’interès dels joves.
o Criteris d’avaluació:
Al llarg del curs es realitzarà una avaluació formativa que tindrà en compte els
criteris que tot seguit es desenvolupen:
La realització per part de l’alumne de les tasques encomanades a classe
i a casa, al llarg del trimestre. (regularitat, qualitat de la presentació)
Caldrà que hi hagi dues o tres proves d’avaluació al llarg de cada
trimestre, corresponents a cada unitat didàctica.
Coincidint amb aquestes proves, l’alumne haurà de lliurar al professor
el dossier amb tot el treball que s’ha realitzat al llarg de la unitat de què
s’examina.
Caldrà que el professor dugui a terme proves específiques per avaluar
l’expressió oral (lectura entonada, dramatització...).
Els criteris per a l’avaluació dels alumnes seran:
Procediments: 30 % de la nota.
Aquest apartat inclou els exercicis diaris, els dossiers de cada unitat i els
treballs individuals o en grup. En aquesta avaluació es tindrà en compte que els
alumnes facin ús de les pautes per a la presentació de treballs elaborades el
curs passat i que es proposen, aquest curs, per a totes les matèries i per a tots
els nivells.
Proves d’avaluació 60% de la nota.
Actitud 10% de la nota.
Això implica l’interès per la matèria i l’actitud envers els companys i el
professor, a l’hora d’intervenir a l’aula. Aquí es tindrà en compte també l’interès
de l’alumne a l’hora d’emprar la llengua francesa en les seves intervencions
orals a l’aula.
Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi,
com a mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el tercer.
Si no és aquest el cas, el professor podrà proposar als alumnes una prova de
recuperació a final del tercer trimestre. En qualsevol cas, la nota màxima que
s’obtindrà en aquest cas serà un suficient (5).
Material didàctic i fungible complementari:
A quest curs començarem a treballar amb el manual Totem de l’Editorial
Hachette. A més, el professor proporcionarà altres materials didàctics.
Caldrà que els alumnes treballin amb llibreta per anar anotant el vocabulari nou
i els exercicis pertinents.
---------------------------------
REVISTA 4t
Professor/a: Josep Ramon Llaó Departament: Llengua Catalana
Assignatura: Informàtica – La revista del centre Curs: 4t ESO
Anual
L’objectiu d’aquesta matèria optativa és elaborar la revista del
nostre centre. Per a aconseguir-ho hauràs de fer de periodista, és a dir:
analitzar textos periodístics, crear-ne de nous, recollir informació
del centre i elaborar-la periodísticament... Posarem interès especial
en el treball de l’expressió escrita: correcció ortogràfica, claredat en
l’expressió, riquesa de vocabulari...
També hauràs d’aprendre a utilitzar el programa informàtic
Publisher per donar forma als tres números de la revista que crearem al
llarg del curs. La revista també tindrà un format digital en un bloc.
Organitzarem les classes per treballar com un equip de redacció
que anirà donant forma a les diferents seccions de la publicació.
L’avaluació de la matèria tindrà en compte: tots els textos que
s’hauran de presentar al llarg de cada trimestre que hauran da respectar
escrupolosament tots els criteris que s’exigiran. Caldrà haver-los
presentat tots i amb una nota superior a 5. A més, també es valorarà la
quantitat i la qualitat en la producció dels textos periodístics per a la
revista. La participació en el treball en equip servirà per arrodonir la nota
final de cada trimestre.
Temari
• Els mitjans de comunicació escrits
• L’equip de redacció
• L’editorial
• La notícia
• Titulars de notícies
• L’entrada o lead
• Les entrevistes
• El reportatge
• Les cartes a la direcció
• La secció literària
• Els passatemps
• La maquetació
• Aplicacions del programa informàtic Publisher
• Aplicacions del recurs digital Blogger
• Reflexió sobre l’expressió escrita dels textos produïts: coherència,
cohesió, adequació.
Material didàctic complementari
Cada alumne haurà de portar sempre un llapis de memòria on anirà
guardant les seves produccions.
Criteris d’avaluació
o Es realitzaran diversos treballs individuals per trimestre, de tipus
pràctic.
o Caldrà també presentar amb puntualitat aquests treballs que
s’encomanaran periòdicament.
o A cada trimestre es faran dues proves d’avaluació de tipus pràctic.
o A l’hora d’avaluar es tindrà en compte el següent:
- Proves d’avaluació: 30%
- Treballs escrits trimestrals: 60%
- Actitud envers la matèria i a l’aula: 10%
o Per considerar el curs aprovat caldrà que, com a mínim, hi hagi dos
trimestres aprovats, un dels quals ha de ser el tercer.
---------------------------------------------------------------------------------------------
1r de BAT
Professor/a: Eni Pradas Caulín Departament: Català
Assignatura: Llengua i Literatura Catalana Curs: 1r Batxillerat
Anual ■ Trimestral 1r 0 2n0 3r0
Continguts:
ESTUDI DE LA LLENGUA
Repàs dels errors bàsics de correcció lingüística (ortografia, morfologia,
gramàtica, sintaxi, barbarismes, etc.
Morfosintaxi: el text, l’oració, categories/ classes gramaticals
Funcions sintàctiques
Els pronoms febles
ÚS DE LA LLENGUA I LITERATURA
Les propietats del text: adequació, coherència i cohesió.
La literatura: el text literari, els gèneres literaris, moviments i tendències
La poesia
La narrativa
El teatre
LLENGUA I SOCIETAT
La llengua com a fet social: la comunitat lingüística, el contacte lingüístic, el
conflicte lingüístic.
Les llengües del món: diversitat i classificació lingüística.
El marc català. Aproximació a la història de la llengua catalana.
Material:
LLIBRE DE TEXT
- Llengua catalana 1 Batxillerat. Ed. Barcanova. ISBN: 978-84-489-231-7
DICCIONARIS DIVERSOS: general, bilingües, sinònims i antònims, etc.
LECTURES PRESCRIPTIVES: Promoció 2014-2016
• Joanot Martorell, Tirant lo Blanc. Episodis amorosos. Ed. Grup 62 ISBN: 978-84-151-9235-0
• Antologia de la poesia catalana . Col·lecció Clàssics Catalans, 25. Edicions Castellnou. ISBN 978-
84-980-4305-1
Criteris d’avaluació:
L’avaluació serà sumativa, es tindrà en compte el progrés de l’alumne al llarg de tot
el curs. Es valorarà l’interès personal i el treball constant i progressiu.
Per aprovar l’assignatura són imprescindibles els requisits següents:
- aprovar els exàmens de les unitats didàctiques.
- realitzar el treball / superar la prova de les lectures obligatòries.
- fer una exposició oral sobre un tema lliure prèviament preparat.
- fer els deures, les redaccions, comentaris de text i treballs que es demanaran i
lliurar-los en els terminis establerts.
MOLT IMPORTANT:
- Els continguts i l’expressió escrita es valoraran de manera conjunta. Cada
falta d’expressió escrita (ortografia, puntuació, morfosintaxi, lèxic, etc.)
descomptarà 0.1 en exàmens i treballs sense límit, d’acord amb els criteris de
la selectivitat.
- Els treballs escrits es presentaran impresos a ordinador (Times/Arial 12, doble
espai, justificat) i acompanyats d’un esborrany (tipologia textual).
- No es valorarà cap treball sense haver fet les correccions pertinents en un
termini de 15 dies.
- És obligatori presentar al final de cada avaluació, i a final de curs, una
llista amb el registre de faltes d’expressió escrita (ortografia, puntuació,
morfosintaxi, lèxic, etc.) de cadascun dels treballs presentats. En aquesta llista
hi constarà el nom del treball, els errors, les correccions i l’explicació de cada
falta.
- Es poden fer treballs per apujar nota, fins a 1 punt, sempre que s’hagin acordat
amb el professor al principi de cada avaluació.
- La nota final serà el resultat de sumar un 70% exàmens i un 30% treballs.
- Es faran recuperacions dels trimestres anteriors.
- Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi,
com a mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el
tercer. Si no aprova el curs, l’alumne haurà de presentar-se a una
prova extraordinària de recuperació al mes de juny, on s’examinarà tan
sols de les avaluacions suspeses. La nota màxima que s’obtindrà en
aquesta prova serà un suficient (5). Al setembre s’haurà d’avaluar de
tot el curs i presentar un quadern d’estiu.
--------------------------------------------------
FRANCÈS 1R de BAT
LLENGUA FRANCESA 1r de batxillerat
Temari
El curs estarà organitzat en 12 unitats didàctiques que quedaran repartides a raó de 4 unitats
per trimestre.
A totes les unitats es treballarà la comprensió oral i escrita a partir de textos, així com
l’expressió oral i escrita.
També es treballaran els següents continguts lingüístics:
Unitat 1
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Saludar i acomiadar-se, preguntar i dir el seu nom, lletrejar, dir el lloc on viu,
preguntar i dir una adreça, , dir l’edat i el dia de l’aniversari. Fer preguntes.
• Els pronoms personals, els articles indefinits: un, une, des, la formació del
plural, verbs en –er i els auxiliars avoir i être, el gènere dels adjectius i les
frases interrogatives. L’entonació a preguntes i respostes.
Els nombres del 0 al 69, les professions, les nacionalitats, les presentacions.
Unitat 2
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Presentar algú, demanar una informació, indicar l’hora, demanar el preu.
• Els pronoms (continuació), gènere i nombre dels noms i adjectius
(continuació), els articles, interrogatius, “je voudrais”. La e muda i l’élisió.
Els nombres (continuació),l’hora, la ciutat.
Unitat 3
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Descriure un lloc, indicar un itinerari, concertar una cita.
• Pronoms personals “nous” i “on”, l’imperatiu, els pronoms tònics, la contracció
dels articles, la negació. L’encadenament vocàlic i consonàntic, la “liaison”.
• Els ordinals, localització i direcció a la ciutat
Unitat 4
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Descriure un lloc, localitzar objectes, donar indicacions de temps.
• Els possessius, els demostratius, el “passé composé”. Pronunciació i grafia de
les vocals nasals.
L’hàbitat, la localització, esl mobles, els petits anuncis, l’apreciació.
Unitat 5
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Telefonar, donar indicacions de temps, explicar, característiques d’un ofici.
• Les preposicions + pronoms, “passé composé” (continuació), els possessius
plurals, els pronoms personals COD. Pronunciació i grafia de les parelles
vocàliques obertes i tancades.
• La conversació telefònica, els oficis.
Unitat 6
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Expressar una opinió, fer preguntes (continuació).
• L’article partitiu, l’expressió de la quantitat, la comparació, “ne pas de/d’”.
Grafia de sons vocàlics i consonàntics: i, u, ui.
• L’alimentació, els àpats, quantitats determinades, qualificar els aliments.
Unitat 7
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Descriure una persona, donar indicacions de temps i opinions (Continuació).
• Els adjectius per a la descripció, els pronoms personals COI, els complements
de temps, l’imperfet. Grafies u, ou.
• La descripció física, els espectacles.
Unitat 8
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Unitat 9
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Invitar, donar i demanar una opinió, descriure un vestit.
• El “futur proche”, els pronoms relatius i demostratius. Fonètica de: ch, j, g, ge.
• Vestits, colors i matèries.
• Donar consells, parlar del cos i de la salut.
• Article partitiu (continuació), pronom “en”, verbs pronominals, imperatiu negatiu
i dels verbs pronominals. Grafies: f, ff, ph.
• Parts del cos, moviments i esports..
Unitat 10
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Proposar, acceptar, rebutjar, fer projectes.
• El futur simple, el passat recent, els superlatius, el pronom “y”. Grafies de /s/, /
z/.
• Transports, vehicles, vies, serveis.
Unitat 11
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Unitat 12
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Expressar obligació i prohibició, preveure i explicar un fet.
• Repàs de verbs: futur, imperfet. Grafies: b, p, pp.
• El temps, la meteorologia, els senyals de trànsit.
• Situar-se en el temps, explicar l’ús del temps, justificar-se.
• Gènere de noms de països, preposicions de lloc davant de noms de països,
revisió dels pronoms de COD i COI. Grafies de /g/ i /k/.
• El turisme, plats típics, països i continents.
Criteris d’avaluació
Al llarg del curs es realitzarà una avaluació formativa que tindrà en compte els
criteris que tot seguit es desenvolupen:
La realització per part de l’alumne de les tasques encomanades a classe i a
casa, al llarg del trimestre. (regularitat, qualitat de la presentació)
Caldrà que hi hagi tres proves d’avaluació al llarg de cada trimestre,
corresponents a cada unitat didàctica.
Es duran a terme proves específiques per avaluar l’expressió oral
(lectura entonada, dramatització...).
Els criteris per a l’avaluació dels alumnes seran:
Competències procedimentals: 35% de la nota.
Aquest apartat inclou els exercicis diaris, els dossiers de cada unitat i els
treballs individuals o en grup.
Proves d’avaluació 65% de la nota.
El professor també tindrà en compte l’interès per la matèria i l’actitud
envers els companys i el professor, a l’hora d’intervenir a l’aula. Aquí es tindrà
en compte també l’interès de l’alumne a l’hora d’emprar la llengua francesa en
les seves intervencions orals a l’aula.
Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi,
com a mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el tercer.
Si no és aquest el cas, el professor proposarà als alumnes una prova de
recuperació a final de cada trimestre. En qualsevol cas, la nota màxima que
s’obtindrà en aquest cas serà un suficient (5).
Material didàctic
Treballarem i amb el suport del llibre de text i quadern d’exercicis Métro Saint-
Michel de l’editorial Santillana i amb documents fotocopiats que proporcionarà
el professor.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2n de BAT
Llengua catalana i literatura
Nom del professor/a que l’imparteix: Marta Rovira Sans
Temari:
• Tipologia textual. L'estructura del text: els connectors i altres marques
textuals.
• Anàlisi, comprensió i producció de textos en llengua catalana.
• La naturalesa dels sons de la llengua i la seva representació gràfica
(fonètica).
• La variació funcional: registre lingüístic, graus de formalitat, etc.
• Morfosintaxi:
-Relacions lèxiques: polisèmia i homonímia; sinonímia i antonímia;
- La flexió dels elements verbals i nominals.
-La identificació de funcions sintàctiques (complements del verb) i de
- Els usos correctes dels pronoms febles.
• Lectura i comentari de les lectures obligatòries.
Material didàctic:
- Llibre de text:
ROSELL, Josep, HOMS, Lluís, LLOMPART Ignasi: Llengua catalana i
literatura. 2n de Batxillerat, Ed. Barcanova.
Bloc de la matèria: http://martaaprovamBAT.blogspot.com
Llibres de lectura obligatòria:
- 1r trimestre: SAGARRA, Josep M. de. El cafè de la Marina. Educaula 978-84-
15192-39-8
- 2n trimestre: MONCADA, Jesús. El cafè de la granota. Educaula 978-84-92672-90-5
Procediments de formació de paraules: derivació, composició, -
habilitació
hiperonímia; hiponímia.
tipus d’oracions.
Material fungible complementari:
- Un quadern d’anelles, plastificadors, bolígrafs, folis en blanc...
Criteris d’avaluació i recuperació:
-Resultat de les proves: de dues a tres per
trimestre
-Prova de lectura.
-Deures i treballs
L’avaluació serà sumativa (es tindrà en compte el progrés de l’alumne) i contínua.
La nota final de trimestre es decidirà a partir dels criteris següents:
Proves 80% Treballs 20%
Els continguts i l’expressió escrita es valoraran de manera conjunta.
Es descomptarà 0,1 per error tant en els treballs com en els exàmens. Es podrà
penalitzar fins a 3 punts. Aquests criteris per les errades seran revisables a posteriori,
segons es cregui convenient.
La nota final es farà amb la mitjana dels tres trimestres. Per considerar el curs aprovat
caldrà que, com a mínim, hi hagi dos trimestres aprovats, un dels quals ha de ser el
tercer i que la nota mitjana sigui igual o superior a 5.
RECUPERACIÓ
En cada trimestre o almenys a final de curs es realitzarà una prova de recuperació dels
trimestres suspesos.
Assignatura: Llengua i Literatura Catalana Curs: 1r Batxillerat
Anual ■ Trimestral 1r 0 2n0 3r0
Continguts:
ESTUDI DE LA LLENGUA
Repàs dels errors bàsics de correcció lingüística (ortografia, morfologia,
gramàtica, sintaxi, barbarismes, etc.
Morfosintaxi: el text, l’oració, categories/ classes gramaticals
Funcions sintàctiques
Els pronoms febles
ÚS DE LA LLENGUA I LITERATURA
Les propietats del text: adequació, coherència i cohesió.
La literatura: el text literari, els gèneres literaris, moviments i tendències
La poesia
La narrativa
El teatre
LLENGUA I SOCIETAT
La llengua com a fet social: la comunitat lingüística, el contacte lingüístic, el
conflicte lingüístic.
Les llengües del món: diversitat i classificació lingüística.
El marc català. Aproximació a la història de la llengua catalana.
Material:
LLIBRE DE TEXT
- Llengua catalana 1 Batxillerat. Ed. Barcanova. ISBN: 978-84-489-231-7
DICCIONARIS DIVERSOS: general, bilingües, sinònims i antònims, etc.
LECTURES PRESCRIPTIVES: Promoció 2014-2016
• Joanot Martorell, Tirant lo Blanc. Episodis amorosos. Ed. Grup 62 ISBN: 978-84-151-9235-0
• Antologia de la poesia catalana . Col·lecció Clàssics Catalans, 25. Edicions Castellnou. ISBN 978-
84-980-4305-1
Criteris d’avaluació:
L’avaluació serà sumativa, es tindrà en compte el progrés de l’alumne al llarg de tot
el curs. Es valorarà l’interès personal i el treball constant i progressiu.
Per aprovar l’assignatura són imprescindibles els requisits següents:
- aprovar els exàmens de les unitats didàctiques.
- realitzar el treball / superar la prova de les lectures obligatòries.
- fer una exposició oral sobre un tema lliure prèviament preparat.
- fer els deures, les redaccions, comentaris de text i treballs que es demanaran i
lliurar-los en els terminis establerts.
MOLT IMPORTANT:
- Els continguts i l’expressió escrita es valoraran de manera conjunta. Cada
falta d’expressió escrita (ortografia, puntuació, morfosintaxi, lèxic, etc.)
descomptarà 0.1 en exàmens i treballs sense límit, d’acord amb els criteris de
la selectivitat.
- Els treballs escrits es presentaran impresos a ordinador (Times/Arial 12, doble
espai, justificat) i acompanyats d’un esborrany (tipologia textual).
- No es valorarà cap treball sense haver fet les correccions pertinents en un
termini de 15 dies.
- És obligatori presentar al final de cada avaluació, i a final de curs, una
llista amb el registre de faltes d’expressió escrita (ortografia, puntuació,
morfosintaxi, lèxic, etc.) de cadascun dels treballs presentats. En aquesta llista
hi constarà el nom del treball, els errors, les correccions i l’explicació de cada
falta.
- Es poden fer treballs per apujar nota, fins a 1 punt, sempre que s’hagin acordat
amb el professor al principi de cada avaluació.
- La nota final serà el resultat de sumar un 70% exàmens i un 30% treballs.
- Es faran recuperacions dels trimestres anteriors.
- Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi,
com a mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el
tercer. Si no aprova el curs, l’alumne haurà de presentar-se a una
prova extraordinària de recuperació al mes de juny, on s’examinarà tan
sols de les avaluacions suspeses. La nota màxima que s’obtindrà en
aquesta prova serà un suficient (5). Al setembre s’haurà d’avaluar de
tot el curs i presentar un quadern d’estiu.
--------------------------------------------------
FRANCÈS 1R de BAT
LLENGUA FRANCESA 1r de batxillerat
Temari
El curs estarà organitzat en 12 unitats didàctiques que quedaran repartides a raó de 4 unitats
per trimestre.
A totes les unitats es treballarà la comprensió oral i escrita a partir de textos, així com
l’expressió oral i escrita.
També es treballaran els següents continguts lingüístics:
Unitat 1
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Saludar i acomiadar-se, preguntar i dir el seu nom, lletrejar, dir el lloc on viu,
preguntar i dir una adreça, , dir l’edat i el dia de l’aniversari. Fer preguntes.
• Els pronoms personals, els articles indefinits: un, une, des, la formació del
plural, verbs en –er i els auxiliars avoir i être, el gènere dels adjectius i les
frases interrogatives. L’entonació a preguntes i respostes.
Els nombres del 0 al 69, les professions, les nacionalitats, les presentacions.
Unitat 2
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Presentar algú, demanar una informació, indicar l’hora, demanar el preu.
• Els pronoms (continuació), gènere i nombre dels noms i adjectius
(continuació), els articles, interrogatius, “je voudrais”. La e muda i l’élisió.
Els nombres (continuació),l’hora, la ciutat.
Unitat 3
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Descriure un lloc, indicar un itinerari, concertar una cita.
• Pronoms personals “nous” i “on”, l’imperatiu, els pronoms tònics, la contracció
dels articles, la negació. L’encadenament vocàlic i consonàntic, la “liaison”.
• Els ordinals, localització i direcció a la ciutat
Unitat 4
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Descriure un lloc, localitzar objectes, donar indicacions de temps.
• Els possessius, els demostratius, el “passé composé”. Pronunciació i grafia de
les vocals nasals.
L’hàbitat, la localització, esl mobles, els petits anuncis, l’apreciació.
Unitat 5
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Telefonar, donar indicacions de temps, explicar, característiques d’un ofici.
• Les preposicions + pronoms, “passé composé” (continuació), els possessius
plurals, els pronoms personals COD. Pronunciació i grafia de les parelles
vocàliques obertes i tancades.
• La conversació telefònica, els oficis.
Unitat 6
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Expressar una opinió, fer preguntes (continuació).
• L’article partitiu, l’expressió de la quantitat, la comparació, “ne pas de/d’”.
Grafia de sons vocàlics i consonàntics: i, u, ui.
• L’alimentació, els àpats, quantitats determinades, qualificar els aliments.
Unitat 7
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Descriure una persona, donar indicacions de temps i opinions (Continuació).
• Els adjectius per a la descripció, els pronoms personals COI, els complements
de temps, l’imperfet. Grafies u, ou.
• La descripció física, els espectacles.
Unitat 8
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Unitat 9
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Invitar, donar i demanar una opinió, descriure un vestit.
• El “futur proche”, els pronoms relatius i demostratius. Fonètica de: ch, j, g, ge.
• Vestits, colors i matèries.
• Donar consells, parlar del cos i de la salut.
• Article partitiu (continuació), pronom “en”, verbs pronominals, imperatiu negatiu
i dels verbs pronominals. Grafies: f, ff, ph.
• Parts del cos, moviments i esports..
Unitat 10
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Proposar, acceptar, rebutjar, fer projectes.
• El futur simple, el passat recent, els superlatius, el pronom “y”. Grafies de /s/, /
z/.
• Transports, vehicles, vies, serveis.
Unitat 11
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
Unitat 12
ASPECTES COMUNICATIUS
GRAMÀTICA - REFLEXIÓ SOBRE LA LLENGUA I FONÈTICA
LÈXIC
• Expressar obligació i prohibició, preveure i explicar un fet.
• Repàs de verbs: futur, imperfet. Grafies: b, p, pp.
• El temps, la meteorologia, els senyals de trànsit.
• Situar-se en el temps, explicar l’ús del temps, justificar-se.
• Gènere de noms de països, preposicions de lloc davant de noms de països,
revisió dels pronoms de COD i COI. Grafies de /g/ i /k/.
• El turisme, plats típics, països i continents.
Criteris d’avaluació
Al llarg del curs es realitzarà una avaluació formativa que tindrà en compte els
criteris que tot seguit es desenvolupen:
La realització per part de l’alumne de les tasques encomanades a classe i a
casa, al llarg del trimestre. (regularitat, qualitat de la presentació)
Caldrà que hi hagi tres proves d’avaluació al llarg de cada trimestre,
corresponents a cada unitat didàctica.
Es duran a terme proves específiques per avaluar l’expressió oral
(lectura entonada, dramatització...).
Els criteris per a l’avaluació dels alumnes seran:
Competències procedimentals: 35% de la nota.
Aquest apartat inclou els exercicis diaris, els dossiers de cada unitat i els
treballs individuals o en grup.
Proves d’avaluació 65% de la nota.
El professor també tindrà en compte l’interès per la matèria i l’actitud
envers els companys i el professor, a l’hora d’intervenir a l’aula. Aquí es tindrà
en compte també l’interès de l’alumne a l’hora d’emprar la llengua francesa en
les seves intervencions orals a l’aula.
Per considerar que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi,
com a mínim, dos dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el tercer.
Si no és aquest el cas, el professor proposarà als alumnes una prova de
recuperació a final de cada trimestre. En qualsevol cas, la nota màxima que
s’obtindrà en aquest cas serà un suficient (5).
Material didàctic
Treballarem i amb el suport del llibre de text i quadern d’exercicis Métro Saint-
Michel de l’editorial Santillana i amb documents fotocopiats que proporcionarà
el professor.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2n de BAT
Llengua catalana i literatura
Nom del professor/a que l’imparteix: Marta Rovira Sans
Temari:
• Tipologia textual. L'estructura del text: els connectors i altres marques
textuals.
• Anàlisi, comprensió i producció de textos en llengua catalana.
• La naturalesa dels sons de la llengua i la seva representació gràfica
(fonètica).
• La variació funcional: registre lingüístic, graus de formalitat, etc.
• Morfosintaxi:
-Relacions lèxiques: polisèmia i homonímia; sinonímia i antonímia;
- La flexió dels elements verbals i nominals.
-La identificació de funcions sintàctiques (complements del verb) i de
- Els usos correctes dels pronoms febles.
• Lectura i comentari de les lectures obligatòries.
Material didàctic:
- Llibre de text:
ROSELL, Josep, HOMS, Lluís, LLOMPART Ignasi: Llengua catalana i
literatura. 2n de Batxillerat, Ed. Barcanova.
Bloc de la matèria: http://martaaprovamBAT.blogspot.com
Llibres de lectura obligatòria:
- 1r trimestre: SAGARRA, Josep M. de. El cafè de la Marina. Educaula 978-84-
15192-39-8
- 2n trimestre: MONCADA, Jesús. El cafè de la granota. Educaula 978-84-92672-90-5
Procediments de formació de paraules: derivació, composició, -
habilitació
hiperonímia; hiponímia.
tipus d’oracions.
Material fungible complementari:
- Un quadern d’anelles, plastificadors, bolígrafs, folis en blanc...
Criteris d’avaluació i recuperació:
-Resultat de les proves: de dues a tres per
trimestre
-Prova de lectura.
-Deures i treballs
L’avaluació serà sumativa (es tindrà en compte el progrés de l’alumne) i contínua.
La nota final de trimestre es decidirà a partir dels criteris següents:
Proves 80% Treballs 20%
Els continguts i l’expressió escrita es valoraran de manera conjunta.
Es descomptarà 0,1 per error tant en els treballs com en els exàmens. Es podrà
penalitzar fins a 3 punts. Aquests criteris per les errades seran revisables a posteriori,
segons es cregui convenient.
La nota final es farà amb la mitjana dels tres trimestres. Per considerar el curs aprovat
caldrà que, com a mínim, hi hagi dos trimestres aprovats, un dels quals ha de ser el
tercer i que la nota mitjana sigui igual o superior a 5.
RECUPERACIÓ
En cada trimestre o almenys a final de curs es realitzarà una prova de recuperació dels
trimestres suspesos.
----------------------------------
Literatura Catalana
Nom de la matèria/mòdul: Literatura Catalana
Curs: 2n de Batxillerat
Nom del professor/a que l’imparteix: M. Antònia Dalmau
Comuna ■ /Optativa0
Temari:
1. Mar i cel, d’Àngel Guimerà
- El Romanticisme i la tragèdia.
- L’aportació d’Àngel Guimerà a la tragèdia romàntica.
- Aspectes neoclàssics, romàntics i realistes a Mar i cel.
- La presentació dels personatges: els indicis i els comentaris del primer acte.
- La relació d’Osman i Mahomet amb les dones: el paper de l’anticipació.
- El significat dramàtic i ideològic de Joanot.
- La identitat i l’amor en Saïd.
- Els impulsos eròtic i maternal en Blanca.
- La religió com a fanatisme.
- Mestissatge, tolerància i fraternitat en relació als dos bàndols en conflicte.
- El valor del sacrifici.
- Col·loquialisme i formalitat en la llengua dramàtica.
2. Antologia poètica, de Josep Carner
- Josep Carner com a poeta noucentista.
- Els pretextos poètics.
- El tractament simbolista.
- La tensió entre realitat i ideal.
- El distanciament poètic en relació amb la ironia.
- L’objectivitat pretesa o real.
- Ciutat, ciutadanisme i classicisme. El món rural.
- L’amor com a joc elegant. L’amor com a fracàs sentimental.
- La influència de la poesia anglesa.
- Paisatge i jo líric.
- El postsimbolisme com a superació del Noucentisme.
- La preocupació per l’home i el seus límits.
- L’abstracció existencial i el lirisme dels objectes i els paisatges.
- L’efecte de la Guerra Civil i l’exili forçós en la poesia de Carner.
- La narrativitat filosòfica de Nabí: solitud i missió del poeta.
- Una poètica de l’exili: solitud, record, enyorança, elegia i retorn.
- Llengua, tècnica poètica i virtuosisme: l’evolució formal de la poètica carneriana.
3. Antologia poètica, de Bartomeu Rosselló-Pòrcel
- La ruptura estètica amb l’‹‹Escola mallorquina››.
- L’acostament a la poesia pura.
- Els instants crepusculars.
- El barroquisme.
- L’acostament a l’avantguardisme.
- L’evolució de les formes poètiques.
- Un cert decadentisme.
- La relació amb la poesia de la Generación del 27.
- El joc intertextual.
- Les imatges del foc, del vent i la llum.
- El recurs de l’oxímoron.
- Heràclit i el concepte de món.
- La comprensió intel·lectual de món i la necessitat d’art.
- La relació entre coneixement, art i llenguatge.
- La relació entre poesia i existència.
4. Antígona, de Salvador Espriu.
- El mite d’Antígona en l’antiguitat clàssica.
- Antígona i el teatre contemporani: Bertolt Brecht i Jean Anouilh.
- Antígona en el teatre català. Salvador Espriu i les dues versions d’Antígona.
- Estructura i personatges principals.
- La progressió dramàtica.
- Característiques morals i polítiques de l’enfrontament Creont-Antígona. .
- Anàlisi i significació de la figura del Lúcid Conseller.
- Dissolució del destí i responsabilitat. La pietat i el perdó.
- Significació d’Antigona en la postguerra espanyola.
- L’aportació específica d’Espriu al mite d’Antígona. Altres mites en el teatre d’Espriu:
Esther i Fedra.
5. Invasió subtil i altres contes, de Pere Calders.
- Característiques i temes de la narrativa breu de Pere Calders.
- L’humor i la ironia.
- Somni i fantasia en oposició a norma i a vida quotidiana.
- La transgressió de l’ordre lògic de la realitat.
- Codi acceptat i transgredit.
- Personatges, caricatura i visió escèptica de la condició humana.
- El personatge-narrador i les formes d’objectivització.
- Intenció crítica i judici final.
- Els Contes breus: síntesi formal, acudit i jocs lingüístics.
6. Jardí vora mar, de Mercè Rodoreda
- La presència del mite en aquesta novel·la.
- El distanciament.
- La consciència de la mort.
- El sentit tràgic.
- L’aigua com a element simbòlic.
- El behaviorisme: tècniques de construcció.
- Eugeni i Rosamaria: infantesa i record.
- Els dos camins fonamentals de coneixement de les relacions amoroses.
- El diari d’Eugeni.
- Mar i jardí: el suïcidi d’Eugeni.
- La impossibilitat de recuperació del passat.
Material didàctic:
- Àngel Guimerà, Mar i cel. Educaula. Col. Educació 62, 55. ISBN: 978-84-92672-64-6
-Josep Carner, Supervivent d’un cant remot. Antologia poètica. Educaula. Col.
Educació 62, 73. ISBN: 978-84-92672-24-4
- Salvador Espriu, Antígona. Educaula. Col. Educació 62, 66. ISBN: 978-84-92672-81-3
-Pere Calders, Invasió subtil i altres contes. Educaula.Col Educació 62, ISBN: 978-84-
92672-30-1
-Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Tempestat de flama Antologia poètica * Educaula. Col.
Educació 62, ISBN 978-84-15192-37-4
-Mercè Rodoreda, Jardí vora el mar. Club Editor. ISBN 978-84-7329-122-4
Material fungible complementari:
- Un quadern d’anelles, plastificadors, bolígrafs, folis en blanc...
Criteris d’avaluació:
Després de treballar les unitats didàctiques de cada trimestre caldrà:
-presentar els treballs o exposicions orals amb la feina feta de
manera acurada i corregida.
-resoldre proves sobre els continguts (un mínim de dues per
trimestre) i els procediments.
El nombre d’exàmens a realitzar serà indefinit, tants com es cregui
convenient, almenys dos per trimestre. No es demanaran dossiers.
Per aprovar l’assignatura és imprescindible tots i cadascuns dels requisits
següents:
- realitzar el treball o superar la prova de les lectures obligatòries
ressenyades
- fer els comentaris i treballs que es demanaran
- l’adquisició dels conceptes estudiats i l’aprenentatge dels
procediments.
La nota final es decidirá a partir de:
Proves escrites i orals un 80%
Treballs (comentaris, redaccions...) el 20%
Als exàmens no es diferenciarà contingut i incorreccions d’expressió de
manera diferenciada. Cada errada ortográfica, gramatical o de propietat
léxica descomptarà 0’1 punt de la nota, sense límit de penalització tal com
es fa a la selectivitat. Els continguts i l’expressió escrita es valoraran de
manera conjunta.
Cada falta d’expressió escrita (ortografia, puntuació, morfosintaxi, lèxic,
etc.) descomptarà 0,1 en exàmens i treballs sense cap tipus de limitació
seguint els criteris de la selectivitat.
La nota final es farà amb la mitjana dels tres trimestres. Per considerar
que un alumne ha aprovat la matèria, caldrà que superi, com a mínim, dos
dels tres trimestres, un dels quals haurà de ser el tercer trimestre. Si no és
aquest el cas, l’alumne haurà de presentar-se a una prova extraordinària
de recuperació, a final de curs. La nota màxima que s’obtindrà en aquesta
prova serà un suficient (5).
RECUPERACIÓ
L’alumne s’examinarà pel juny tan sols de les avaluacions suspeses. La
nota màxima que s’obtindrà en aquesta prova serà un suficient (5). La
recuperació de la matèria pendent de català s’avaluarà amb una prova
escrita en les dates dictades pel Centre.